Hva er en Customer Data Platform (CDP)?

Customer Data Platform
En Customer Data Platform (CDP) kan enkelt forklares som en løsning der vi kan lagre mye data, både data fra interne IT-systemer, data fra eksterne kilder, og data generert av kundene dine. All denne dataen danner grunnlag for å utvikle bedre digitale tjenester, mer personalisert innhold i digital markedsføring, bedre innsikt i hva som skjer i din virksomhet m.m.

CDP som utgangspunkt for datadrevne kundeopplevelser

En CDP gjør kundedata, og andre data i din virksomhet, lettere tilgjengelig for bruk i digitale tjenester. Jo flere datakilder en CDP er koblet til, jo mer effekt kan vi få ut av dataene.

Data kan både komme fra interne IT-systemer, eksterne datakilder, og data generert av kundene dine. For eksempel kan du lagre hva kundene dine søke etter på Google eller i det interne søket på nettsidene dine, eller hvordan en kunde navigerer på nettsidene og viser interesse for der.

En CDP kan brukes til å skreddersy kundeopplevelsen i digitale kanaler, for eksempel hvilke produkter som vises/prioriteres i en nettbutikk. Jo mer relevant kundeopplevelsen er for hvert enkelt kunde, jo større vil konverteringen og salget være. Det samme datagrunnlaget kan også benyttes i digital markedsføring.

For eksempel kan vi opprette personaliserte nyhetsbrev med utgangspunkt i kundedata i en CDP. Da vil innholdet som mottas som e-post henge sammen med innholdet man ser eller har vist interesse for i nettbutikken.

Etter et kjøp i nettbutikken kan datagrunnlaget i en CDP også brukes til å følge opp den enkelte kunde, som å foreslå flere relevante/relaterte produkter som egne tilpassede tilbud basert på kundeprofil og kjøpshistorikken til kunden din.

Vi kan si at en CDP støtter en helhetlige og datadrevet kundeopplevelse/-dialog før, under og etter en transaksjon/kjøp. Hele kundeopplevelsen henger sammen, og sjansen for at kundene dine blir mer lojale og kjøper mer er større enn om du ikke tilbyr en helhetlige kundeopplevelse.

La oss utvikle din CDP

Sammen med Forte Digital kan vi utvikle en CDP som er skreddersydd til din virksomhet. Vi tror ikke at det finnes en standardløsning som gjør alle til digitale vinnere, vi tror vinnerne er de som bygger digitale løsninger tilpasset sine behov og maksimerer potensialet i egen virksomhet.

Forte Digital utvikler og leverer CDP til flere store norske virksomheter, blant annet NorgesGruppen som er en av de største aktørene innen handel i Norge. NorgesGruppen sitter på store mengder kundedata, som de gjennom sin CDP gjør tilgjengelig for nettsider, mobilapper og netthandel for å tilby relevante og personaliserte kundeopplevelser på tvers av kanaler og steg i en handleopplevelse.

Customer Data Platform

ForteFusion.io

Med ForteFusion.io kommer du raskere i gang med å bygge din egen CDP. ForteFusion.io består av en rekke tjenester (som en verktøykasse) som vi har sett alltid inngår i en CDP som standardfunksjonalitet. I steden for å måtte bygge alt fra bunnen av gjør ForteFusion.io det mulig å fokusere på den funksjonaliteten som er mer unik for din virksomhet, som du kan bygge på toppen av standardtjenestene i ForteFusion.io.

ForteFusion.io er basert på Microsoft Azure Cloud.

Ler mer på fortefusion.io.